Základní škola
Charakteristika ŠVP Škola porozumění
Motto: „Na učení není nikdy pozdě. Nejchytřejší lidé jsou ti, kteří umějí být šťastni.“ Hal Urban
ZŠ a MŠ Naděje, Frýdek-Místek, Škarabelova 562 je školou, která vzdělává žáky s různou mírou podpůrných opatření, s různým handicapem.
Význam slova NADĚJE v názvu školy charakterizuje cíl a základní vizi školy – připravovat žáky se speciálními vzdělávacími potřebami na vzdělávání v běžné škole, připravovat žáky s hendikepem na povolání a na samostatný vstup do života.
Školní vzdělávací program Škola porozumění je obsahově a metodicky koncipován tak, aby respektoval individuální zvláštnosti žáka s různým druhem hendikepu a zároveň všestranně rozvíjel žákovu osobnost. Metody a formy práce zajišťují klidné a motivační prostředí pro vzdělávání žáků. Školní vzdělávací program modifikuje výstupy RVP ZV podle schopností a možností jednotlivého žáka, včetně tzv. minimálních výstupů pro žáka s mentálním postižením, nebo podle potřeby je vypracován pro žáka IVP .
Aplikace RVP ZV je determinována také specifikou tříd, které jsou zřízené pro žáky s vývojovou poruchou chování nebo vadami řeči, pro žáky s mentálním postižením, pro žáky s PAS nebo více vadami.
Strategie ŠVP:
• přesvědčení pedagogů o možnosti být nápomoci učení všech žáků
• důvěra v úspěšnost všech dětí
• snaha poskytovat rozmanitost ve vzdělávání
• uplatňování systematických postupů při sledování a hodnocení pokroků žáků
• poskytování opory členům pedagogického sboru.
Principy ŠVP jsou prvky kooperativního učení:
• společný cíl
• společná cesta
• rozmanitost nabídky a efektivita
• reflexe a zpětná vazba
• koordinace a spolupráce.
Výchovně vzdělávací strategie pro naplňování klíčových kompetencí:
Kompetence k řešení problémů
Kompetence k učení
Kompetence komunikativní
Kompetence občanské
Kompetence pracovní
Kompetence sociální a personální.
Průřezová témata:
Realizace průřezových témat má nezastupitelné místo při vzdělávání všech žáků, u kterých je upravován obsah a výstupy ze vzdělávání od 3. stupně podpůrných opatření. Průřezová témata obsahují silný výchovný aspekt a napomáhají osobnostnímu a charakterovému rozvoji těchto žáků, vytvářejí prostor pro utváření postojů a hodnotového systému. Proto je při výuce našich žáků kladen důraz především na kultivaci jejich postojů a hodnotových orientací.
Nároky kladené na utváření vědomostí a dovedností žáků respektují jejich individuální možnosti. Tematické okruhy průřezových témat procházejí napříč vzdělávacími oblastmi a umožňují propojení vzdělávacích obsahů oborů. Tím přispívají ke komplexnosti vzdělávání žáků a pozitivně ovlivňují proces utváření a rozvíjení klíčových kompetencí žáků.
Průřezová témata jsou propojena se vzdělávacím obsahem konkrétních vyučovacích předmětů a s obsahem dalších činností žáků realizovaných ve škole i mimo školu.
Zabezpečení výuky žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
• spolupráce školy se školskými poradenskými zařízeními při navrhování doporučení pro vzdělávání, organizaci výuky, nabídky vzdělávacích předmětů pro žáka s podpůrnými opatřeními
• spolupráce se zákonnými zástupci při realizaci podmínek a průběhu vzdělávání dítěte
• aplikace výstupů ŠVP v podobě IVP pro jednotlivé žáky nebo využívání minimálních výstupů RVP ZV
• zařazování předmětu speciálně pedagogické péče, zařazování disponibilních hodin pro posílení výuky cizího jazyka
• respektování osobnostních zvláštností, schopností, osobnostního tempa žáka
• vyhodnocování IVP dvakrát ročně a plánování nástupných cílů ve vzdělávání
• využívání odpovídajících speciálně pedagogických a didaktických pomůcek a metod při výuce včetně využívání asistenta pedagoga nebo druhého pedagoga ve výuce
• využívat odpovídající metody průběhu hodnocení vzdělávání a výsledků vzdělávání žáka s podpůrnými opatřeními
• vyhodnocování systematické péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami na metodických sezeních pedagogů školy
• realizace a uplatňování moderních a alternativních postupů při vzdělávání žáků s hendikepem.
• rozvíjet svou vnitřní motivaci
• učit se pečlivosti
• být vytrvalý, umět dokončit započatou práci
• zkontrolovat dokončený úkol
• k práci přistupovat hospodárně
• umět aplikovat získané dovednosti na podobné úkoly
• znát pracovní postup a umět ho dodržovat
• vytvářet si představy o svém budoucím uplatnění na základě získaných dovedností
Kompetence sociální a personální
• umět používat základní zdvořilostní fráze a pozdravy
• zdvořile vystupovat vůči staršíma dospělým občanům
• pomáhat mladším, slabším a postiženým spoluobčanům
• dokázat tolerovat nedostatky a rozdílnosti ostatních lidí
• dodržovat společně stanovená pravidla
• dokázat poskytnout (v rámci svých možností) pomoc, nebo sám o ni požádat
• posilovat zdravé sebevědomí
• rozvíjet asertivní chování
• uvědomit si třídní kolektiv a dokázat spolupracovat v rámci třídy a skupiny
• respektovat a zdvořile se chovat ke svým spolužákům a ostatním vrstevníkům